Vänner och vaneläsare: Det här inlägget riktar sig mest mot google-publiken, och framförallt ägare av Citroën C5 med trasig kupéfläkt.
Häromdagen slutade kupéfläkten i vår Citroën c5 (2004) fungera. Den startade enbart lite försiktigt och dog sedan tvärt. På displayen visades 0 fläktblad, som om man själv stängt av den. Inga justeringar av reglage hade effekt.
Dyrt, tänkte vi.
Jag gick hem och googlade och fann att det var ett vanligt problem och att det fanns en ganska överkomlig lösning, arbetsmässigt. En transistor på styrkortet till fläkten har för vana att ”ta slut” och behöver bytas ut.
Här är en liten steg – för – steg – guide för dig som behöver göra samma ingrepp.
Utrustning:
Lödkolv, tennsug
En transistor, IRFP064N, som exempelvis kan beställas på ELFA (35 kr).
Liten hylsnyckel, 4 mm.
Torx-nyckel, lite oklar över vilken storlek det var.
Jag beställde min transistor på ELFA i fredags kväll och hämtade den idag efter helgen. Den fanns tyvärr endast på centralkontoret i veddesta. Hade den funnits i butiken i Solna hade jag kunnat hämta den redan i lördags.
- På passagerarsidan, ta loss en panel som sitter till vänster om vänster fot. Den sitter fast med en torxnyckel.
- Längst uppe sitter en box med två breda gröna kablar. Lossa kablarna och skruva loss boxen med hylsnyckeln.
- Snäpp loss den svarta plastboxen runtom.
- Pilla loss den silvriga ”klämman” som håller transistorn intill den enorma kylflänsen.
- Löd loss transistorn på baksidan, sug bort tennet.
- Sätt dit den nya transistorn och fäst klämman.
- Löd fast transistorn
- Klipp av överflödig längd på benen.
- Sätt tillbaka plastskalet.
- Montera tillbaka i bilen.
- Njut av en fungerande kupéfläkt och gör något roligt för pengarna du sparat!
Tack guiden funkade perfekt på min c5 årsmodell -04.
Samma felsom ovan nämda. Det va för övrigt torx 20 och hylsnyckel 6mm.
Tack för hjälpen.
MVH Peter Avesta
Vad roligt att det hjälpte! Ska uppdatera med att det kan vara annan storlek på skruven. På min var det en 4mm.
Olle
Tack alla fina människor, som hjälper varandra.
Tema Elektronik Techica AB Tel 031-428690
Har transistorn och Mycket annat som man
kanske behöver och väldigt vänliga : )
Mvh
Peter ”Sjöman” i Göteborg
Tack ska du ha Olle.
Mvh/ Emir
Kul att kunna vara till hjälp!
Jag har samma problem fläkt indikeringarna på displayen kommer och sen släks går inte att reglera den sen allt annat funkar.Köpte idag ny styrbox men när jag byte den var det samma måste försöka leta vidare,någon som vet nåt annat.Tack
Ingen aning om vad det kan vara. trist att det inte hjälpte.
Har du hittat lösning på det problemet? Har precis bytt transistorn enligt denna trevliga guide men det hjälpte inte tyvärr.
Vet du om det är samma nr på transistor till -02? Verkar ha samma problem
Jag skulle gissa att det är samma, men jag vet inte.
Tack så mycket Olle då är duktig tack vara din hjälp kunde jag laga min bil
Vad roligt!
Hej olle kan du hjälpa mig med att bytta citroen c5 kamremen tack
Hej!
Nej tyvärr kan jag inte sånt. Jag är grymt dålig på bilar men kan hantera en lödtång.
Olle
Hej!
En får tacka för alla sparade pengar, din guide fungerade perfekt.
Mats
Hej Olle!
Fick samma problem med min c5 från 02, har idag bytt transistorn och nu blåser det på som bara den 🙂 ! Tack för hjälpen!
Vh/ Asmir
Vad roligt! Har du haft en varm sommar med bilen eller blev det fel nyligen?
Har beställt transistor och tennsug idag, bara hålla tummarna 🙂
Japp det funka, detta känns så rätt, tackar!!!
Visst gör det! Fina slantar att spara!
hej skulle beställa en lika dan IRFP064N men där finns 3 olika vad stod där efter N för de va rätt viktigt tack på förhand
Tack tack Olle nu funkar det perfekt 😉
Hej. Samma fel och samma lösning. Nu funkar det toppen. Tack, Olle.
slänger på en cliffhanger här vi har en 02 med ovanstående symtom! Återkommer ang resultatet! Spännande!!!! To be continued…… tack så länge! Tjipp! (som vi säger här i Karlstad) för jag är en riktig karlstadbo jag! 🙂
Du är en klippa, Tack Tack, Ivan
Det fungerade ju galant, vilken lättnad att slippa verkstad och kostnad nu istället 35kr + 79 för en lödsug 🙂
Tackar!
Grymt bra tips och beskrivning! Till och med en löd-okunnig som jag lyckades med den här operationen. Stort tack!
Känslan när fläkten började fungera igen efter 9 månader. Tack för ett bra tips! Funkade galant.
Tack snälla du för ett kanonbra tips nu fungerar fläkten igen ,tog ca 1,5 timme med allt och kostade oss 32 kr för transistorn och 70 kr för en tennsug 🙂 tack och bock för goda råd mvh Peter Starkman /Vaplan
Fungerade för mig också idag. Tack för tipset!
Mvh Björn Jernebring
min fläkt gick igång men går bara på fullfart
Jag har exakt samma problem, bytte transistorn men nu går den bara på full fart. Hittade du någon lösning? Tack för guiden Olle btw!
Fungerade för meg tack för tipset
Hej, har ett problem på min citroen c5 med värmefläkt. När jag vill sätta på varmt så blåser höger sidan normalt men vänster sidan blåser bara kallt. har du någon tanke om vad det kan bero på?
mvh: Leon
Hej Leon!
Har samma problem som din C5 min C5 är en 07 Varmt på vänster och kallt höger sida. Har Du löst värme och kall lufts felet du har kanske tips på lösningen.
M.v.h.
Göran Palo
Tack för hjälpen bra förklarat.
Tack för tipset. Googlade också och kom först till en engelsk sida och höll på att skruva på ”fel” sida för ratten sitter ju på ”passagerar” sidan på deras bilar
Googlade och hamnade här
Fixade enligt din beskrivning
Tack Olle 🙂
Har beställt transistorn, när jag plockat ut boxen och sitter där med den nya transistorn och ska löda dit den förmodar jag att det är uppenbart på vilket håll den ska sitta… Eller?
Kanon. Hade samma problem. C5 2003.
Vill tillägga att det måste kompletteras med keramisk pasta mellan transistor och kylfläns så att värmen från transistor överförs till kylflänsen. Köpes på Kjell o Co.
https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/datorkomponenter/kylning/kylpasta/kylpasta-i-spruta-1-g-p38380
Någon sug behövs inte heller
Lycka till.
Oberoende av årsmodell på C-serien, om det bara blåser varmt/kallt från fläkten är det stegmotorbyte, sitter på sidan av värmepaketet och ja smått tidskrävande jobb, beställ på autofrance för snabb leverans och billigt, för övriga citroen relaterade frågor hänvisar jag till citroenakuten. Suveränt folk som kommer med råd och dåd om problemen.
Artikeln var klockren och väldokumenterad tackar
Seppo
Jag har en citroeng c3 där jag inte har en aning om vad som är felet det är inte termostaten för jag redan har bytt den. Det kommer luft i kupén men de kommer bara kall luft kan ni hjälpa mig? Vad bör jag göra
Hej där!
Nu blir det spännande för har en C5 -03 som vi har som reservbil, om de andra krånglar. När jag startade den idag, så samma symtom som flera andra; fläkthastighetssymbolen ändrar sig till en början om jag ökar fläkthastigheten med det vredet, men fläkten går inte alls.
Efter typ 0,5min så slutar fläkthastighetssementen(ving-symbolerna)att vara fyllda.
Hittade denna tråd och blir sugen på att testa denna reparation och visst låter väl mina fläktsymtom som de som är beskrivna?!
Tänkte beställa en transistor, men blir osäker på hela beteckning?!
Hittar på Conrad och Elfa men det är många bokstäver till som står och på Elfas hemsida står det att den inte tillverkas längre&ger lite alternativ som bara gör mig snurrig i huvudet!
Någon som vet exakt vilken jag ska beställa&förslag på varifrån(länk till rätt komponent, fullständigt namn etc.), eller måste jag löda bort den gamla först och läsa på den?!
Mycket mycket mycket, tacksam för tips och råd@–;—!
Bästa hälsningar från Solstaden!
/Erik
På min Citroën C5 finns inte fläktmotståndet där som på din bild. Verkstäderna har till och med svårt att hitta den. Blir väl skroten nästa.