Gör det själv: laga kupéfläkt på Citroën C5

Vänner och vaneläsare: Det här inlägget riktar sig mest mot google-publiken, och framförallt ägare av Citroën C5 med trasig kupéfläkt.

Häromdagen slutade kupéfläkten i vår Citroën c5 (2004) fungera. Den startade enbart lite försiktigt och dog sedan tvärt. På displayen visades 0 fläktblad, som om man själv stängt av den. Inga justeringar av reglage hade effekt.

Dyrt, tänkte vi.

Jag gick hem och googlade och fann att det var ett vanligt problem och att det fanns en ganska överkomlig lösning, arbetsmässigt. En transistor på styrkortet till fläkten har för vana att ”ta slut” och behöver bytas ut.

Här är en liten steg – för – steg – guide för dig som behöver göra samma ingrepp.

Utrustning:
Lödkolv, tennsug
En transistor, IRFP064N, som exempelvis kan beställas på ELFA (35 kr).
Liten hylsnyckel, 4 mm.
Torx-nyckel, lite oklar över vilken storlek det var.

Jag beställde min transistor på ELFA i fredags kväll och hämtade den idag efter helgen. Den fanns tyvärr endast på centralkontoret i veddesta. Hade den funnits i butiken i Solna hade jag kunnat hämta den redan i lördags.

  1. På passagerarsidan, ta loss en panel som sitter till vänster om vänster fot. Den sitter fast med en torxnyckel.
  2. Längst uppe sitter en box med två breda gröna kablar. Lossa kablarna och skruva loss boxen med hylsnyckeln.
  3. Snäpp loss den svarta plastboxen runtom.
  4. Pilla loss den silvriga ”klämman” som håller transistorn intill den enorma kylflänsen.
  5. Löd loss transistorn på baksidan, sug bort tennet.
  6. Sätt dit den nya transistorn och fäst klämman.
  7. Löd fast transistorn
  8. Klipp av överflödig längd på benen.
  9. Sätt tillbaka plastskalet.
  10. Montera tillbaka i bilen.
  11. Njut av en fungerande kupéfläkt och gör något roligt för pengarna du sparat!
Hoppas någon har nytta av detta inlägg! Lämna gärna en kommentar om det hjälpte.
Detta inlägg publicerades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

44 kommentarer till Gör det själv: laga kupéfläkt på Citroën C5

  1. Peter skriver:

    Tack guiden funkade perfekt på min c5 årsmodell -04.
    Samma felsom ovan nämda. Det va för övrigt torx 20 och hylsnyckel 6mm.
    Tack för hjälpen.
    MVH Peter Avesta

    • Olle skriver:

      Vad roligt att det hjälpte! Ska uppdatera med att det kan vara annan storlek på skruven. På min var det en 4mm.

      Olle

      • Peter Lundin skriver:

        Tack alla fina människor, som hjälper varandra.
        Tema Elektronik Techica AB Tel 031-428690
        Har transistorn och Mycket annat som man
        kanske behöver och väldigt vänliga : )
        Mvh
        Peter ”Sjöman” i Göteborg

  2. Emir skriver:

    Tack ska du ha Olle.
    Mvh/ Emir

  3. Hajrudin skriver:

    Jag har samma problem fläkt indikeringarna på displayen kommer och sen släks går inte att reglera den sen allt annat funkar.Köpte idag ny styrbox men när jag byte den var det samma måste försöka leta vidare,någon som vet nåt annat.Tack

  4. Bo skriver:

    Vet du om det är samma nr på transistor till -02? Verkar ha samma problem

  5. sami skriver:

    Tack så mycket Olle då är duktig tack vara din hjälp kunde jag laga min bil

  6. Ali skriver:

    Hej olle kan du hjälpa mig med att bytta citroen c5 kamremen tack

  7. Mats skriver:

    Hej!

    En får tacka för alla sparade pengar, din guide fungerade perfekt.

    Mats

  8. Asmir skriver:

    Hej Olle!
    Fick samma problem med min c5 från 02, har idag bytt transistorn och nu blåser det på som bara den 🙂 ! Tack för hjälpen!
    Vh/ Asmir

  9. Thomas skriver:

    Har beställt transistor och tennsug idag, bara hålla tummarna 🙂

  10. Thomas skriver:

    Japp det funka, detta känns så rätt, tackar!!!

  11. claes skriver:

    hej skulle beställa en lika dan IRFP064N men där finns 3 olika vad stod där efter N för de va rätt viktigt tack på förhand

  12. Masse skriver:

    Tack tack Olle nu funkar det perfekt 😉

  13. David skriver:

    Hej. Samma fel och samma lösning. Nu funkar det toppen. Tack, Olle.

  14. Professor Citron skriver:

    slänger på en cliffhanger här vi har en 02 med ovanstående symtom! Återkommer ang resultatet! Spännande!!!! To be continued…… tack så länge! Tjipp! (som vi säger här i Karlstad) för jag är en riktig karlstadbo jag! 🙂

  15. Ivan Berggren skriver:

    Du är en klippa, Tack Tack, Ivan

  16. Jens Hoffmann skriver:

    Det fungerade ju galant, vilken lättnad att slippa verkstad och kostnad nu istället 35kr + 79 för en lödsug 🙂
    Tackar!

  17. Jesper skriver:

    Grymt bra tips och beskrivning! Till och med en löd-okunnig som jag lyckades med den här operationen. Stort tack!

  18. Daniel skriver:

    Känslan när fläkten började fungera igen efter 9 månader. Tack för ett bra tips! Funkade galant.

  19. Peter Starkman skriver:

    Tack snälla du för ett kanonbra tips nu fungerar fläkten igen ,tog ca 1,5 timme med allt och kostade oss 32 kr för transistorn och 70 kr för en tennsug 🙂 tack och bock för goda råd mvh Peter Starkman /Vaplan

  20. Björn Jernebring skriver:

    Fungerade för mig också idag. Tack för tipset!
    Mvh Björn Jernebring

  21. sonny skriver:

    min fläkt gick igång men går bara på fullfart

  22. jon skriver:

    Fungerade för meg tack för tipset

  23. Leon skriver:

    Hej, har ett problem på min citroen c5 med värmefläkt. När jag vill sätta på varmt så blåser höger sidan normalt men vänster sidan blåser bara kallt. har du någon tanke om vad det kan bero på?

    mvh: Leon

    • Göran Palo skriver:

      Hej Leon!
      Har samma problem som din C5 min C5 är en 07 Varmt på vänster och kallt höger sida. Har Du löst värme och kall lufts felet du har kanske tips på lösningen.
      M.v.h.
      Göran Palo

  24. Michael Johansson skriver:

    Tack för hjälpen bra förklarat.

  25. Ken Hansen skriver:

    Tack för tipset. Googlade också och kom först till en engelsk sida och höll på att skruva på ”fel” sida för ratten sitter ju på ”passagerar” sidan på deras bilar

  26. FM skriver:

    Googlade och hamnade här
    Fixade enligt din beskrivning
    Tack Olle 🙂

  27. Ralph skriver:

    Har beställt transistorn, när jag plockat ut boxen och sitter där med den nya transistorn och ska löda dit den förmodar jag att det är uppenbart på vilket håll den ska sitta… Eller?

  28. Kanon. Hade samma problem. C5 2003.
    Vill tillägga att det måste kompletteras med keramisk pasta mellan transistor och kylfläns så att värmen från transistor överförs till kylflänsen. Köpes på Kjell o Co.

    https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/datorkomponenter/kylning/kylpasta/kylpasta-i-spruta-1-g-p38380

    Någon sug behövs inte heller

    Lycka till.

  29. Seppo skriver:

    Oberoende av årsmodell på C-serien, om det bara blåser varmt/kallt från fläkten är det stegmotorbyte, sitter på sidan av värmepaketet och ja smått tidskrävande jobb, beställ på autofrance för snabb leverans och billigt, för övriga citroen relaterade frågor hänvisar jag till citroenakuten. Suveränt folk som kommer med råd och dåd om problemen.
    Artikeln var klockren och väldokumenterad tackar
    Seppo

  30. Adrijan skriver:

    Jag har en citroeng c3 där jag inte har en aning om vad som är felet det är inte termostaten för jag redan har bytt den. Det kommer luft i kupén men de kommer bara kall luft kan ni hjälpa mig? Vad bör jag göra

  31. Erik Axelsson skriver:

    Hej där!
    Nu blir det spännande för har en C5 -03 som vi har som reservbil, om de andra krånglar. När jag startade den idag, så samma symtom som flera andra; fläkthastighetssymbolen ändrar sig till en början om jag ökar fläkthastigheten med det vredet, men fläkten går inte alls.
    Efter typ 0,5min så slutar fläkthastighetssementen(ving-symbolerna)att vara fyllda.
    Hittade denna tråd och blir sugen på att testa denna reparation och visst låter väl mina fläktsymtom som de som är beskrivna?!
    Tänkte beställa en transistor, men blir osäker på hela beteckning?!
    Hittar på Conrad och Elfa men det är många bokstäver till som står och på Elfas hemsida står det att den inte tillverkas längre&ger lite alternativ som bara gör mig snurrig i huvudet!
    Någon som vet exakt vilken jag ska beställa&förslag på varifrån(länk till rätt komponent, fullständigt namn etc.), eller måste jag löda bort den gamla först och läsa på den?!
    Mycket mycket mycket, tacksam för tips och råd@–;—!
    Bästa hälsningar från Solstaden!
    /Erik

  32. Tågmannen skriver:

    På min Citroën C5 finns inte fläktmotståndet där som på din bild. Verkstäderna har till och med svårt att hitta den. Blir väl skroten nästa.

Lämna en kommentar